Tuk Tuk Huren In Sri Lanka | Dit Is Wat Je Moet Weten

Het is mogelijk dat er affiliate links in dit artikel staan. Via deze links wat kopen kost je geen extra geld en het ondersteunt ons in onze content! <3.


Wij hebben 3 weken lang door Sri Lanka gereisd van noord naar zuid en alle afstanden afgelegd in een TukTuk. Het is niet alleen super leuk maar het geeft je extra vrijheid net als een auto. Je bepaalt zelf wanneer je vertrekt, waar je gaat staan, waar je pauze wil en je kunt meer impulsieve beslissingen maken. Daarnaast is het een leuke manier om in contact te komen met de lokale bevolking, want wat vinden ze het prachtig om toeristen zelf te zien rijden in een Tuk Tuk! In ons artikel staat alles wat je moet weten voor als jij eraan zit te denken dit avontuur aan te gaan!



Kosten

First things first: de kosten.

In totaal hebben wij voor 23 dagen: rijbewijs + trein transfer + verzekering = 365USD betaald wat omgerekend 336eu is.

Houd er rekening mee dat je nog wel zelf de tank zal moeten vullen. Een volle tank kost ongeveer 7/8 euro. De maximale afstand die wij per dag hebben afgelegd is 150km, wat in ieder geval 1 tank kost. Je zult lang niet elke dag zo ver rijden. Wij vulden zonder lange afstanden ongeveer elke 3 dagen de tank. 
Na de 23 dagen hebben wij ongeveer tussen 150 en 200euro aan benzine kosten betaald. 


Bekijk ook onze x13 Tips om je voor te bereiden voor jouw reis naar Sri Lanka


Waar huur je de Tuk Tuk?

Wij hebben gehuurd bij www.tuktukrentals.com  en dit is ons goed bevallen. Goede service en redelijke prijs. De Tuk Tuk zelf was van goede kwaliteit en hebben hier gedurende onze 3 weken van gebruik, geen gezeur mee gehad.

Waneer je de TukTuk afgeleverd krijgt bij je hotel eerst nog een cursus over het besturen van de TukTuk. Dit duurt niet lang maar ze geven je wel alle tijd om alles goed in je op te nemen.


Internationaal Rijbewijs

Wij hadden geen internationaal rijbewijs nodig voor het huren van de Tuk Tuk. Vraag het voor de zekerheid even na bij het bedrijf waar je je Tuk Tuk wil huren. Een internationaal rijbewijs vraag je in Nederland aan bij de ANWB.

Een Sri Lankaans rijbewijs krijg je eigenlijk altijd standaard bij jou verhuurbedrijf. Je hebt uiteraard wel een Nederlands rijbewijs nodig om in een Tuk Tuk te mogen rijden. Bij tuktukrentals hebben ze een pasfoto, een kopie van je normale autorijbewijs en een kopie van je paspoort nodig. De rest regelen zij voor je.



Tanken in Sri Lanka

Tanken in Sri Lanka is niet moeilijk, er zijn veel tankstations. In de tuk tuk gaat 92 of 95, en dit kun je eigenlijk bij elk tankstation wel vinden. Daarnaast tanken ze voor jou, dus je hoeft alleen je Tuk Tuk op de goede plek te zetten en af te rekenen. Easy!


Bekijk ook onze ultieme inpaklijst en onze reisessentials


Besturen en regels

Het rijden zelf. Ik ben 1,98m, de TukTuk was eigenlijk wat te klein om goed rechtop te kunnen zitten. Maar na 23 dagen had ik het absoluut niet anders willen doen. Ook na de lange afstand ritjes was dit uiteindelijk prima te doen.


Ten eerste rijd je aan de linkerkant, als je dit al eerder gedaan hebt weet je hoe snel je hier aan went. Uiteindelijk moet je toch met de stroom mee, dus snel aan de verkeerde kant gaan rijden zal niet gebeuren.

Het besturen van de TukTuks is even wennen net als alles wat nieuw is in het begin.  Met je rechterhand geef je gas, met je linker hand kun je schakelen en met je rechtervoet rem je. Wat wel een must is dat je leert om terugschakelend te remmen, anders zul je in gevaarlijke situaties niet snel genoeg stil staan.

Ik raadt je aan om eerst naar het noorden te gaan, omdat daar de wegen plat en recht zijn. Centraal en Zuid Sri Lanka heeft vooral veel bochten en bergen. Zo kun je even goed oefenen voordat je wat grotere uitdagingen aangaat.

Met een Tuk Tuk mag je officieel niet harder rijden dan 40 km/u en is het verboden over de snelwegen te gaan (E-wegen).

Verder is het goed om op je spullen te letten. Niet omdat mensen deze stelen, maar door heel Sri Lanka zijn er apen die erg nieuwsgierig zijn en niet aarzelen om wat te jatten.

En de allerlaatste tip, de zogenoemde ‘’Red devils’’. Het gaat hier over de rode bussen en bussen in het algemeen. Waar deze buschauffeurs training hebben gehad, is een mysterie… in Nederland zou je voor dit rijgedrag aangehouden worden ;).



Bekijk Meer Blogartikelen